söndag 31 januari 2010

Macro Monochrome - Fodral

Dags igen för en omgång av Macro Monchrome och temat den här veckan är "fodral". Som vanligt har jag testat diverse olika metoder att göra bilden svartvit och nu börjar jag fundera på vad är egentligen svartvitt? Jag menar det Rätta svartvitt.

Jag har använt Photoshop Elements 5 och valde metoden Konvertera till svartvitt och alternativet Stad fixering. Då blev pennan på asken mörk, först hade jag tänkt välja alternativet Klar liggande då pennan blev ljus men då blev bokstäverna nästan enfärgade. Ja som sagt, olika metoder ger otroligt olika resultat, jag la in lite jämförelsebilder längst ner.

Ah, vad jag fotat? Ett gammalt, gammalt pennfodral.

Pennask, svartvit 1Pennask, svartvit 2Pennask, svartvit 3

Här är några olika exempel på hur olika det kan bli med olika metoder för att göra om till svartvitt, ibland blir pennan ljus och ibland mörk, ibland syns de olika färgerna i bokstäverna och ibland nästan enfärgade (och det här var ändå inte bilden med mest skillnader).

Bilderna är i följande ordning från vänster till höger:
Naturell - Övertoningskarta - Gråskala - Ta bort färg


Tips, klicka upp förstoringar av bilderna.

Pennask, konverterad till svartvitt med olika metoder 2
Och fyra olika varianter av Konvertera till svartvitt, här är de verkligt stora skillnaderna:
Stad fixering - Liggande - Dagstidning - Klar liggande

Pennask, konverterad till svartvitt med olika metoder 2
Till sist en variant som fotades i svartvitt direkt.

Pennask, fotad i svartvitt

4 kommentarer:

foto CHIP sa...

Håller med dig att det är jätteroligt med skillnaderna som blir vid olika val - upptäcka vilka effekter det skapar i bilden.
Av din trissbild gillar jag den mittersta bäst - tror det är balansen i bilden :)
Ha en skön söndagkväll!

Marie sa...

Vilket vackert gammalt fodral. Snyggt i svartvitt. Håller med om att det är festligt att fixa och trixa i photoshop. Och spännande att se de olika varianterna. Jag har cs3 och cs4, men använder mest 3:an. Kommer ett macromono bidrag från mig i morr´n. :-)

ormbunke sa...

Här har du verkligen fått till olika variationer. Kul att se och kul att läsa.
Fick inspiration att ta reda på lite om monochrome. Titta in hos mig och läs vad jag fått fram. Ha de gott. Anita

Mikabella sa...

Snyggt! Vad roligt att du visar så många varieanter! Spännande.